VAŽNO! Šta ako vam nije PO PROPISIMA napumpana guma na autu?
Optimalan pritisak u pneumaticima povećava bezbednost, a smanjuje račun za gorivo
Nije bitno samo da u skladu sa zakonskim propisima imate zimske, odnosno letnje pneumatike na svom vozilu.
Zakonodavac je u nameri da smanji broj saobraćajnih nesreća propiso period godine u kome su obavezne zimske gume (1. novembar - 1. april) i sa visokom zaprećenom novčanom kaznom (plus odbijanje osiguravajućih kuća da isplate štetu ako imate neodgovarajuće pneumatike) nekako uspeo da "ubedi" većinu (nesavesnih) vozača da poštuje propise.
Ali, mali procenat vozača redovno proverava kakav je pritisak u pneumaticima, jer nije dovoljno da one budu ispravno napumpane samo kada se zimi/leti menjaju. Guma, iako nije probušena, s protokom vremena, gubi pritisak i neophodno je bar jednom mesečno proveriti pritisak. Naravno i uvek kada idete na iole duži put.
Najednostavnije je "odokativnom" metodom svako jutro kad prilazite kolima proveriti da li je neka guma ispustila. Ali, ona manja odstupanja, ukoliko nemate automobil koji ima senzore pritiska u gumama, ne možete tek tako da proverite. Ukoliko nemate manometar u gepeku tu je benzinska stanica, na kojima, bar u poslednje vreme, radi većina automata za pumpanje.
Pročitajte još:Zakon dozvoljava da cele godine vozite sa zimskim gumama, ali evo zašto to NIJE DOBRO
Kako da znate koji je optimalan pritisak za vaše pneumatike?
Poslušajte savet proizvođača, a on je i napisan na automobilu! Najčešće na vratancima poklopca za rezervoar ili na stubu vozačevih vrata (nalepnica). Obratite pažnju jer se često razlikuje optimalan pritisak za prednje u odnosu na zadnje točkove.
Zašto je bitno da vam pritisak u pneumaticima bude pravilno odmeren?
Najvažnije je zbog bezbednosti i vas, ali i drugih učesnika u saobraćaju. Prepumpan pneumatik ima duži zaustavni put na primer. Po toj logici bi slabije naduvan imao kraći zaustavni put, što i ne bi bilo loše, ali nije tako. Nedovoljno naduvan pneumatik gubi svojstva prianjanja na podlogu na primer kada je vlažan kolovoz (akvaplaning) pa ne istiskuje pravilno (za to služe izmađu ostalog šare) vodu pa vozilo nije upravljivo. A tek prolazak kroz krivine sa nepravilno napumpanim gumama može da bude "ruski rulet".
Pročitajte još: Pumpanje guma azotom pravi "bum": Jeftina usluga, a korist višestruka
Loše napumpani pneumatici se i brže habaju, pre im dolazi kraj, a to košta.
Na zaboravimo i veću potrošnju goriva koja, kažu stručnjaci, može biti veća i od deset odsto. Lako je izračunati koliko bi vas nemar koštao s obzirom na cene goriva.
Obavezno proverite i rezervni točak.